• Galeria
    • Katalogi
    • Video
    • Download
    • Użytkownicy
    • Klubowicze
    • Top 8
    • Konto klubowe
    • Regulamin
    • Poradnik
    • Pielegnacja 205
    • Opis modeli
    • Kody lakieru
    • GTI
    • Linki
    • Historia
    • Kluby
    • Reklama

Dzisiaj jest Piątek, 07 Listopada 2025, 8:49:28

Imieniny: Antoniego, Kaliny, Przemiły

Historia 205

PEUGEOT 205 – historia

1981
: - Pierwszy prototyp studyjny pod nazwą M24.

1982


:
- Rozpoczęcie produkcji w fabryce w Mulhouse.
- Zapada decyzja o produkcji 205tki która pozwoliłaby startować w rajdowych mistrzostwach świata (World Championship of the Rallys).

1983


:
- Prezentacja w Monaco Monaco (Styczeń).
- Zaprezentowanie rajdowej wersji 205 T16.
- Produkcja 205 w pięciu wersjach (5drzwiowych) z 4 różnymi silnikami :
GE - GL - GR - SR - GT. (Luty).
Oznaczenie
Pojemność
Moc
GE
954 cm³
45 KM
GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

GR
1124 cm³
1360 cm³
50 KM
60 KM

SR
1360 cm³
60 KM
GT
1360 cm³
80 KM

1984


:
- Produkcja limitowanej wersji modelu Lacoste w liczbie 1000 egzemplarzy.
- Rozpoczęcie produkcji GTi 1.6 105 KM z wtryskiem Bosch L Jetronic (16 lutego 84r).
- Wyprodukowanie 200 sztuk modelu 205 T16 które umożliwiły start w rajdowych mistrzostwach świata.
- Homologacja 205 T16.
- Początek produkcji 205 z silnikiem diesla XUD7 o pojemności 1769 cm³ i 60 KM mocy (wrzesień 1983). Oznaczenia: GLD – GRD – SRD.

Oznaczenie
Pojemność
Moc
Lacoste
1360 cm³
60 KM
GE
954 cm³
45 KM
GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

GLD
1769 cm³
60 KM
GR
1124 cm³
1360 cm³
50 KM
60 KM

GRD
1769 cm³
60 KM
SR
1360 cm³
60 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
GT
1360 cm³
80 KM
GTi
1580 cm³
105 KM
T16 série 200
1775 cm³
200 KM

1985


:
- rok 1985 charakteryzowały zmiany:
W modelach GL i SR, miejsca na głośniki w boczkach drzwi.
Model GR wzbogacono o antenę umieszczoną na dachu.
W modelu GT pojawił się emblemat GT na kierownicy.
- Produkcja w 8 000 egzemplarzach limitowanej wersji Lacoste (3 drzwiowej)na bazie modelu XR.
- Wprowadzenie wersji trzy drzwiowych: XE - XL - XR - XT (modele benzynowe) oraz XLD - XRD – XAD (modele z silnikami Diesla).
Oznaczenie
Pojemność
Moc
Lacoste
1360 cm³
60 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
50 KM
60 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
SR
1360 cm³
60 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
XT/GT
1360 cm³
80 KM
XTD
1769 cm³
60 KM
GTi
1580 cm³
105 KM
T16 série 200
1775 cm³
200 KM

1986



- Wyprodukowanie milionowej 205tki w fabryce Mulhouse (9 grudnia 85r) po trwającej zaledwie 22 miesiącach produkcji.
- Wypuszczenie tzw. (Kit PTS) dla 205 GTi 1,6 L, dzięki temu moc mogła wzrosnąć z 105 do 125KM.
- Peugeot ujawnia światu 205 T16 Evolution 2, jeszcze mocniejszą wersję tego rajdowego modelu (430 KM przy 900 kg !).



- Rozpoczęcie produkcji modelu XA (wersja 3 drzwiowa z wyposażeniem z XL.)
- Wprowadzenie 5 biegowej skrzyni w modelach:
1124 cm3 XL, XR et XA (3d) oraz GL i GR (5d). Skrzynia dostępna w opcji.
- Produkcja 15 000 egzemplarzy limitowanej serii 3 drzwiowego modelu Lacoste w tym 11 500 na eksport.
- Początek produkcji limitowanej serii jednej z najpopularniejszych modeli 205: 205 Junior na bazie XE.
- Wprowadzenie 205 GTI 1.6l 115 KM jako dodatkowa oferta obok 205 Gti 105 KM.
- Początek produkcji kabrioletów CT i CTi w marcu 1986 (nadwozie zaprojektował Pininfarina).
- Wypuszczenie modelu 205 Automatic z silnikiem od 205 Gti ale z mniejszą mocą (80 KM).
- 205 zostaje okrzyknięty najchętniej kupowanym autem roku 1986 (grudzień).
Oznaczenie
Pojemność
Moc
Lacoste
1360 cm³
60 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
Junior
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
50 KM
60 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
SR
1360 cm³
60 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
XT/GT
1360 cm³
80 KM
XTD
1769 cm³
60 KM
CT
1360 cm³
80 KM
GTi
1580 cm³
105 KM
115 KM

CTi
1580 cm³
115 KM

1987


:
- dwa miliony wyprodukowanych 205tek.
- 205 jest najczęściej eksportowanym autem Francji i nadal najchętniej kupowanym w tym kraju.
- Zaprzestanie produkcji 205 GTI 1.6l z silnikiem 105 KM.
- Produkcja 15 000 sztuk(w tym 8000 na Francję) limitowanej serii „Open” w 3 lub 5 drzwiowym nadwoziu z silnikiem od 205 Automatic, ale z 5 biegową manualną skrzynią.
- Rozpoczęcie produkcji 3 nowych wersji: XTD - XS - GTi 130 KM (zaprezentowanych w październiku 1986 a sprzedawanych od grudnia 1986).
Oznaczenie
Pojemność
Moc
Open
1580 cm³
80 KM
Junior
954 cm³
45 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
50 KM
60 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
SR
1360 cm³
60 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
XT/GT
1360 cm³
80 KM
XTD
1769 cm³
60 KM
CT
1360 cm³
80 KM
XS
1360 cm³
80 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi
1580 cm³
115 KM

1988


:
- Pierwszy lifting całej gamy modeli: nowa deska rozdzielcza, nowe zewnętrzne lusterka wsteczne, zdecydowano się na modernizacje silników, wprowadzono silnik (znany jako TU) nowsza jednostka napędowa pozwoliła na niewielki przyrost mocy i oszczędniejszą prace):
  • 945 cm³ : bez zmian : 45 KM
  • 1124 cm³ : 50 KM do 55 KM
  • 1360 cm³ : 60 KM do 65 KM i z 80 KM do 85 KM
- Limitowana seria "205 Junior" przechodzi do gamy seryjnych modeli.
- Kabriolet CT zostaje zastąpiony wersją CJ
- Pojawia się mocna wersja 205 Rallye 1294 cm³ z 103 KM (marzec 88r).
Oznaczenie
Pojemność
Moc
Junior
954 cm³
45 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
55 KM
65 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
CJ
1360 cm³
65 KM
SR
1360 cm³
65 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
XT/GT
1360 cm³
85 KM
XTD
1769 cm³
60 KM
XS
1360 cm³
85 KM
Rallye
1294 cm³
103 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi
1580 cm³
115 KM

1989


:
- Produkcja w liczbie 6000 sztuk limitowanej wersji Green.
- Produkcja w liczbie 3550 sztuk w tym 2000 na Francję modelu 205 Roland Garros (maj 89).
- Produkcja 205tki przekroczyła 3 miliony egzemplarzy (do lipca 89).
- Wprowadzono modyfikacje umożliwiające przyrost mocy silnikowi 1360cm³ : z 65 do 70 KM.
Oznaczenie
Pojemność
Moc
Green
1360 cm³
70 KM
Junior
954 cm³
45 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
55 KM
70 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
CJ
1360 cm³
70 KM
Roland Garros
1360 cm³
85 KM
SR
1360 cm³
70 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
XT/GT
1360 cm³
85 KM
XTD
1769 cm³
60 KM
XS
1360 cm³
85 KM
Rallye
1294 cm³
103 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi
1580 cm³
115 KM

1990


:
- Produkcja w liczbie 6000 sztuk na Europę modelu 205 Roland Garros w tym 1000 kabrioletów (marzec 90).
- Rekordowy rok produkcji, ponad 600000 205tek opuściło taśmy montażowe.
- Wersja XT zostaje wycofana i pojawia sie nowa skrzynia biegów:
skrzynia BE3 zastąpiła BE1 w modelu 205 GTI.
Oznaczenie
Pojemność
Moc
Green
1360 cm³
70 KM
Junior
954 cm³
45 KM
XE/GE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
55 KM
70 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
CJ
1360 cm³
70 KM
Roland Garros
1360 cm³
85 KM
Roland Garros Cab
1360 cm³
85 KM
SR
1360 cm³
70 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
GT
1360 cm³
85 KM
XS
1360 cm³
85 KM
Rallye
1294 cm³
103 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi
1580 cm³
115 KM

1991


: - 4 milionowa 205tka opuszcza fabrykę Peugeota.
- Produkcja w liczbie 4000 sztuk (tylko do kraju) modelu 205 Roland Garros w tym 2500 3 drzwiowych (debiut w 91).
- 2 lifting : Na zewnątrz, przednie kierunkowskazy wymieniono z pomarańczowych na białe, zmieniono również klosz tylnej lampy i umieszczono światło cofania w tylnym zderzaku (wcześniej znajdowało się w kloszu tylnej lamy).
- Kolor plastików we wnętrzu zmieniono na czarny (wcześniej był ciemnoszary).
- Rozpoczęcie produkcji wersji D turbo (diesel) 1769 cm³ z 78 KM mocy oraz limitowanej wersji 205 GTi GRIFFE. Wyprodukowanych w liczbie 3000 egzemplarzy w tym 1000 na Francję, Model charakteryzował się zielono metalicznym kolorem, posiadał wspomaganie ukł. kierowniczego oraz ABS, skórzane wyposażenie, specjalne dla tego modelu aluminiowe felgi i 130 KM
Oznaczenie
Pojemność
Moc
Green
1360 cm³
70 KM
Junior
954 cm³
45 KM
XE
954 cm³
45 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
55 KM
70 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
CJ
1360 cm³
70 KM
Roland Garros
1360 cm³
85 KM
Roland Garros Cab
1360 cm³
85 KM
SR
1360 cm³
70 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
GT
1360 cm³
85 KM
XS
1360 cm³
85 KM
Dturbo
1769 cm³
78 KM
Rallye
1294 cm³
103 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

Griffe
1905 cm³
130 KM
CTi
1580 cm³
115 KM

1992


: - Produkcja limitowanych serii: Zenith, Look, Style i Indiana.
- Dodanie silnika Diesla do jednostek napędowych w 205 Junior.
- Produkcja wersji Gentry z silnikiem 1905 cm³ 105 KM (katalizator) oraz wzmocnienie mocy w silnikach o pojemności 1360 cm³ : z 70 do 75 KM.
Oznaczenie
Pojemność
Moc
Zenith
954 cm³
45 KM
Zenith D
1769 cm³
60 KM
Look
1124 cm³
55 KM
Look D
1769 cm³
60 KM
Style
954 cm³
45 KM
Indiana
1360 cm³
75 KM
Junior
954 cm³
45 KM
Junior D
1769 cm³
60 KM
XL/GL
954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
55 KM
75 KM

XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
CJ
1360 cm³
75 KM
SR
1360 cm³
75 KM
Automatic
1580 cm³
80 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
GT
1360 cm³
85 KM
XS
1360 cm³
85 KM
Dturbo
1769 cm³
78 KM
Rallye
1294 cm³
103 KM
GTi
1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi
1580 cm³
115 KM
Gentry
1905 cm³
105 KM

1993


: Rok żałoby:
- Wycofanie z produkcji 205 Rallye, 205 GTi 1.6 115 KM oraz CJ który został zastąpiony kabrioletem z silnikiem 1.4 z powodów zaostrzonych norm emisji spalin. Z tej samej przyczyny model GTI 130KM stracił 8KM (122KM po zamontowaniu katalizatora).
- Zastąpienie modeli XL, GL, XLD i GLD wersją Color Line.
- Wprowadzenie 205 XRDT/GRDT.
- Jednostki napędowe zostały po raz kolejny zmodyfikowane.
- W 205 Cti, silnik 1580 cm³ 115 KM został zastąpiony silnikiem 1905 cm³ 105 KM z wersji Gentry.
- W silnikach o pojemności 954 cm³, 1124 cm³, 1360 cm³ i 1580 cm³ nastąpił wzrost mocy po dostosowaniu wtrysków i katalizatora do norm Euro 93 które wchodziły w życie 1 stycznia 1993r:
  • 954 cm³ : z 45 do 50 KM
  • 1124 cm³ : z 55 do 60 KM
  • 1360 cm³ : z 85 do 89 KM
  • 1580 cm³ : z 80 do 89 KM
  • 1905 cm³ : z 130 do 122 KM
Oznaczenie
Pojemność
Moc
Junior
954 cm³
45 KM
Junior D
1769 cm³
60 KM
Color Line
1124 cm³
60 KM
Color Line D
1769 cm³
60 KM
XR/GR
1124 cm³
1360 cm³
60 KM
75 KM
XRD/GRD
1769 cm³
60 KM
XRDT/GRDT
1769 cm³
78 KM
Roland Garros
1360 cm³
89 KM
Roland Garros Cab
1360 cm³
89 KM
Cabriolet
1360 cm³
75 KM
SR
1360 cm³
75 KM
Automatic
1580 cm³
89 KM
SRD
1769 cm³
60 KM
GT
1580 cm³
89 KM
XS
1580 cm³
89 KM
Dturbo
1769 cm³
78 KM
GTi
1905 cm³
122 KM
CTi
1905 cm³
105 KM
Gentry
1905 cm³
105 KM

1994


: - Produkcja 205tki osiągnęła liczbę 5 milionów egzemplarzy.
- Envolée de la 205 GTi 1.9 au paradis en janvier 94.
- 205 Style i Forever zastępuje wersje XR,GR, XRD, GRD, XRDT, GRDT, SR i SRD.
- Stopniowo wszystkie modele zostają zastępowane wersją Sacré Numéro z 5 silnikami : 1.1, 1.4, 1.6 automat, 1.8 D i 1.8 Dturbo.
Oznaczenie
Pojemność
Moc
Style
1360 cm³
75 KM
Style D
1769 cm³
60 KM
Style TD
1769 cm³
78 KM
Forever
?
?
Sacré Numéro
1124 cm³
1360 cm³

60 KM
75 KM

Sacré Numéro
Automatic

1580 cm³
89 KM
Sacré numéro D
1769 cm³
60 KM
Sacré numéro TD
1769 cm³
78 KM
Cabriolet
1360 cm³
75 KM
GTi
1905 cm³
122 KM
CTi
1905 cm³
105 KM

1995


: - Koniec produkcji CTi
Sacré Numéro
1124 cm³
1360 cm³

60 KM
75 KM

Sacré Numéro
Automatic

1580 cm³
89 KM
Sacré numéro D
1769 cm³
60 KM
Sacré numéro TD
1769 cm³
78 KM
Cabriolet
1360 cm³
75 KM

1996


: - Koniec produkcji 205 Cabriolet.
Sacré Numéro
1124 cm³
1360 cm³

60 KM
75 KM

Sacré Numéro
Automatic

1580 cm³
89 KM
Sacré numéro D
1769 cm³
60 KM
Sacré numéro TD
1769 cm³
78 KM

1997


: - Katalizator w Dieslu
- Koniec produkcji Sacre Numero który zostaje zastąpiony wersją Generation:
gama silników obejmuje już tylko 2 jednostki: 1.4 L i 1.8 L diesel.
Génération 205
1360 cm³
75 KM
Génération 205 D
1769 cm³
60 KM

1998


: - Ostatni rok beż żadnych zmian.
Génération 205
1360 cm³
75 KM
Génération 205 D
1769 cm³
60 KM

31 Grudzień 1998
: - Koniec produkcji Peugeota 205 !!! niestety...

Profil: LUKSusowa205

Profil: PiotrDiesel

Re: 205 GTI 1.6 '87 r.

Ale szanuję to GTI ogromnie. Naprawdę szacun dla [smention u=136]pawel[/smention] za zbudowanie tak fantastycznego projektu _O_ [attachment=0]IMG_55105.jpg[/attachment] [attachment=1]IMG_55373.jpg[/attachment]

Re: 205 T8

https://www.205gtidrivers.com/forums/topic/ 176186-205-t16-replica-build nawet buda podobna :roll:

Wzmocnienia kielichów. Mocowania zderzaków

Mam do sprzedania wzmocnienia kielichów blacha 4mm Oraz mocowania zderzaków z nierdzewki kwasoodpornej Śruby do alufelg 106 s16

Różne części

Cześć Wszystkim. W następnym tygodniu będę robił pożądki w garażu. Czy coś ktoś potrzebuje Zwrotnice. Zawiasy. Zatrzaski piasty, i wiele innych części rozrusznik szygnały śruby. 507254896 pisać pytać podeślę fotki na wotssapie c

Różne części

Cześć Wszystkim. W następnym tygodniu będę robił pożądki w garażu. Czy coś ktoś potrzebuje Zwrotnice. Zawiasy. Zatrzaski piasty, i wiele innych części rozrusznik szygnały śruby

  • Strona główna
  • Użytkownicy
  • Klubowicze
  • Forum
  • Konto MAX
  • Galeria
  • Video
  • Kluby
  • Download
  • Linki
  • Reklama
  • Kontakt
  • Powered by TuningPortal v2.0